Powrót do przeszłości, czyli STYL GOTYCKI i STYL ROMAŃSKI

Cześć!
Dziś zabieram Cię w podróż do dawnych czasów. Przedstawię cechy charakterystyczne i reprezentacyjne budowle dwóch stylów architektonicznych, które jako jedyne z pierwsze dotarły do Polski. Może kojarzy Ci się to tylko z historią, ale obiecuję, że nie będzie nudno. 

STYL GOTYCKI
Styl ukształtował się w końcu XII wieku. Był owocem pracy znakomicie wykształconych i utalentowanych budowniczych oraz artystów działających początkowo w północnej Francji. W kolejnych stuleciach gotyk rozprzestrzenił się po niemal całej Europie.

europeanarchitecture.tumblr.com
 Cechy charakterystyczne :

  • Smukłość i strzelistość
  • Ogromne okna 
  • Elementy ozdobne - m.in. witraże i polichromie
  • Łuk ostry 
  • Budowano z cegły
  • Filary i żebra wewnątrz 
  • Wieże pełniące funkcje dzwonnicy i punktu obserwacyjnego

zasoby.open.agh.edu.pl
Na załączonym wyżej rysunku widzimy rodzaje sklepień gotyckich (widoki i rzuty w poziomie).
a. krzyżowo-żebrowe
b. gwiaździste
c. kryształowe
d. sieciowe

W stylu gotycki wznoszono przede wszystki budowle sakralne - kościoły i klasztory, ale także ratusze, miejskie obiekty sportowe, szkoły czy budynki mieszkalne. 

Przedstawiciele na świecie

KATEDRA W REIMS, FRANCJA
architrav.pl

architrav.pl


KATEDRA W GLOCESTER
steemit.com


Przedstawiciele w Polsce

BAZYLIKA MARIACKA
picfair.com

KAMIENICA KOPERNIKA W TORUNIU
pl.m.wikipedia.org

MOST NA MŁYNÓWCE W KŁODZKU
pl.m.wikipedia.org

Jak urządzić mieszkanie w stylu gotyckim?
Tutaj przede wszystkim musimy przygotować się na wszechstronny mrok i ciemność. Dobrze czujesz się w takich wnętrzach? Jeśli tak, to styl gotycki jest idealny dla Ciebie! Cechą charakterystyczną jest piękno i urok ukryte w ciemnych kolorach, ale nie tylko. Można wyróżnić kilka odmian gotyku, a więc możesz wybrać jedną idealną dla siebie. We wnętrzu musi przede wszystkim panować porządek, a kolor ścian powinien stanowić tylko tło dla oryginalnych mebli i dekoracji. Idealnym dodatkami są świece, świeczniki, obrazy, lampy czy mroczne figury.  Kolorystyka,  której powinno się trzymać to głównie srebro, głęboki fiolet, królewska czerwień, granat, ale też beż i biel, które pozwalą na stworzenie bardziej romantycznego wnętrza. Uważaj, aby nie stworzyć wnętrza ,,tandetnego,,. Wszystko dokładnie zaplanuj, a wyjątkowych dodatków szukaj na przykład na pchlich targach.

sofaworkshop.com

ptenchiki.com


STYL ROMAŃSKI
Styl romański panował na ziemiach polskich od XI do XIII wieku. Jego nazwa nawiązuje do tradycji starożytnego Rzymu, stąd Roma oraz do Włochów i Francuzów, czyli narodów romańskich. Ze względu na duże koszty budowy, wznoszono głownie obiekty sakralne - kościoły, kaplice, klasztory. Większość z zachowanych zabytków tego stylu nie przetrwała do czasów współczesnych w swojej pierwotnej formie, ponieważ w kolejnych wiekach poddawano je przebudowom.

zsgebice.pl

Cechy charakterystyczne :

  • Skromność, prostota, niewielkie rozmiary
  • Budowano z granitu i piaskowca
  • Budowle na planie kwadratu, prostokąta, krzyża, rzadziej koła
  • Grube i masywne mury 
  • Małe okna i wąskie drzwi
  • Separatyzm wnętrz - wnętrza były wyraźnie podzielone
  • Absydy dobudowywane do głównej bryły budowli


Przedstawiciele na świecie 
KATEDRA W PIZIE
budowle.pl

KATEDRA W COIMBRZE
agencia.ecclesia.pt

KATEDRA W ANGOLUEME
pl.dreamstime.com

Przedstawiciele w Polsce 
OPACTWO BENEDTYKTYNÓW W TYŃCU
polskazachwyca.pl

ŚWIĄTYNIA W SULEJOWIE
historiaposzukaj.pl

ZAMEK LENNO WE WLENIU
polskazachwyca.pl


Dwa zupełnie inne style architektoniczne, ale oba skrywające w sobie piękną wciągającą historię. Można się zakochać, prawda?
Podoba Ci się styl romański czy wolisz raczej gotycki? Koniecznie daj mi znać w komenatrzu!

W wolnej chwili zapraszam na moje SOCIAL MEDIA - linki znajdziesz niżej.
Cudownego dnia,
Juli's.

Komentarze

  1. Dziękuję, że poruszyłaś temat gotyku. Lubię gotyk w architekturze. Gotyk to nie tylko kościoły ale też dworki szlacheckie, a nawet całe zamki oraz gotycki wystrój wnętrz. Może w przyszłości coś więcej na ten temat napiszesz? https://www.olx.pl/oferta/gotyckie-biuro-komplet-z-szafa-gratis-skorzane-krzeslo-CID628-IDCG85L.html#3dd72d8110

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamietam jak w podstawówce i w gimnazjum uczyliśmy sie o tym na historii i na plastyce :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Budowle w stylu gotyckim zawsze robił na mnie wrażenie. Najpiękniejsza według mnie Bazylika Mariacka w Gdańsku - jak tylko mam okazję zawsze do niej zaglądam.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. mi się zawsze podobały budowle gotyckie;D

    OdpowiedzUsuń
  5. To co piszesz jest bardzo ciekawe. Super, że powstał taki blog, który koncentruje się na właśnie takich postach. Jestem po kierunku medialnym, więc dla mnie są to interesujące rzeczy. Generalnie nie mam swojego ulubieńca. Myślę, że zarówno gotyckie, jak i romańskie budowle są świetne. Gotyk jednak kojarzy mi się z czymś "upiorzastym" :D przez swoje spiczaste zakończenia :D Aleź ja to napisała... ;D Wybacz! :D

    Blog
    Nowy filmik na kanale
    Zapraszam na mój kanał, każda subskrybcja mega mnie motywuje, gdyż dopiero zaczynam:>

    OdpowiedzUsuń
  6. Gotyk sprowadzili chyba do Polski Niemcy? Z pewnością jest piękny w swojej strzelistości, ale wydaje mi się, że na warunki mieszkalny, trochę zimny. Czytałam Twój post z dużym zainteresowaniem. Dobra lekcja architektury, taka w pigułce

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam jak się o tym uczyłam i za chiny nie mogłam tego zapamiętać. To były jedne z tych rzeczy, których mój mózg po prostu nie mógł się nauczyć. Te style do dzisiaj mi się mylą, a niby dla reszty to pojęcie było takie łatwe...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam zupełnie odwrotnie. Style architektoniczne to mija ulubiona część lekcji historii :)

      Usuń
  8. Wstrzeliłaś się IDEALNIE w mój temat!! :) Jak kiedyś będę mieć własny kąt, to planuję właśnie coś takiego urządzić. W wynajmowanym nie będę się wygłupiać. ;)

    Dobrze to określiłaś, bo dla mnie gotyk jest właśnie romantyczny. Jest bardzo uniwersalny, a stylistyka elastyczna - np. widziałam raz kiedyś wnętrze urządzone właśnie w taki sposób ale w bieli. Fenomenalny efekt. Niemniej, czerń, głębokie odcienie czerwieni - szalenie mi się podoba to połączenie. Ostatnio widziałam taki pokój w IKEI. Oszalałam na jego punkcie.
    Marzy mi się też czarno-śliwkowa sypialnia.

    Romański też jest spoko, ale gotyk mam po prostu w serduchu. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę Ci, żeby marzenie się spełniło! Jakbyś potrzebowała pomocy, to wal śmiało :)

      Usuń
  9. Chyba większej części osób podoba się styl gotycki :D Ale nie dziwię się, bo jest cudny!

    OdpowiedzUsuń
  10. Gotyk po prostu kocha, uwielbiam zwiedzać budowle w tym stylu ale w wystroju wnętrza jaki zaproponowałaś to już całkiem się zakochałam. Bark światła niestety trochę przeszkadza, zwłaszcza jak dużo siedzi się przy książkach i rękodziele. Ale ten wystrój jest boski, czułabym się jak wampirzyca :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Gotyk w architekturze robi wrażenie, jest naprawdę piękny! Przez wnętrza, które tutaj pokazałaś przepadłam totalnie - wow, mega mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mimo, że nie interesuję się architekturą, przeczytałam z zaciekawieniem. Fajnie, że podałaś przykład, jak z tych styli skorzystać teraz ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubie styl gotycki! ;) uczyłam się o tym dużo w szkole plastycznej ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nigdy nie wpadłabym na to, że można urządzić swoje mieszkanie w stylu gotyckim i że może to tak ciekawie wyglądać!

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam Gotyk. Ale się naoglądałam tych seriali historycznych. Marzy mi się podróż po Angli i Irlandii i zwiedzic te wszystkie katedry. Wspaniały post.

    OdpowiedzUsuń
  16. mi też się podobają budowle gotyckie, ale od czasu kiedy na poważnie zajęłam się tematem budowy i urządzania domu to myślę o tym, że trzeba mieć dobre instalacje odgromowe by piorun nie walną w szpiczastą kolumnę, na okna łukowe nie dopasuje się rolet (a więc pełnego mroku nie będzie ;) ), a do tego ile by zajęło sprzątanie tych wszystkich dekoracji, no cóż, myślę praktycznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. całego pomieszczenia gotyckiego bym nie działa, ale lubię ciemne i ,,ciężkie" elementy we wnętrzach, takie jak ciemne welurowe zasłony, zlew kuchenny granitowy czarny, czy grubą wykładzinę

    OdpowiedzUsuń
  18. lubię gotyckie klimaty w filmach ale nie chciałabym na co dzień mieszkać w takim ponurym zamczysku ;) z takich bardziej ,,ciemnych" i ,,ponurych" aranżacji to cenię meble industrialne i loftowe, przełamane jakimś kolorowym akcentem np. musztardowa lub czerwona sofa, żeby ożywić pomieszczenie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Zapraszam na moje social media :

Image Map