Musisz to zobaczyć.. KAZIMIERZ DOLNY

Hejka kochani!
Wiecie że do wakacji pozostało już tylko 34 dni, co bez weekendów daje nam tylko 24 dni? Nie wierzę w to, że ten rok szkolny przeleciał mi tam szybko, a jednocześnie nie mogę doczekać się jego końca. Wakacje to dla mnie czas nie tylko odpoczynku, ale też wielu ciekawych wycieczek. Stąd wpadł mi do głowy pomysł na nowy rodzaj wpisów. Myślę, że podróże są ważnym elementem życia każdego z nas. Niezależnie od tego czy są duże czy małe, mogą wiele nas na uczyć, a przy okazji poznajemy najczęściej piękne miejsca. Ja bardzo chciałabym się z Wami takimi miejscami dzielić. Na początku wpisy będą o miastach, które odwiedziłam, ale ze względu na to, że nie było ich wiele to będę też dodawać miejsca, które sama chciałabym pierwszy raz odkryć. Przedstawię miejsca za granicą, ale też prawdziwe perełki w Polsce. Myślę, że taka tematyka każdemu się spodoba i, że po obejrzeniu kilku zdjęć będziecie chcieli zobaczyć tę piękna architekturę na żywo.

Po krótkim wstępie, przechodzimy już do najważniejszego. Pierwszym pięknym  miasteczkiem, które chcę pokazać jest Kazimierz Dolny, czyli miejsce, które odwiedziłam już nie raz, a za każdym razem zachwyca mnie sto razy bardziej.


Lokalizacja..

..czyli coś co dla wielu ma duże znaczenie, dla mnie też. Miasteczko położone jest w województwie lubelskim, nad Wisłą, w zachodniej części Płaskowyżu Nałęczowskiego. Dokładne współrzędne geograficzne znajdziecie tu -> klik. W pobliżu Kazimierza znajdziecie takie miejscowości jak Puławy, Janowiec czy Nałęczów. Odległość w kilometrach z Warszawy - 145 km; Gdańsk - 526 km; Poznania - 429 km; Katowic - 305 km. A ile kilometrów jest od Ciebie?


Noclegi.. 

.. gdzieś przenocować trzeba, a wąwozy to nie najlepszy pomysł. Propozycje, które za chwilę pokaże nie są przeze mnie sprawdzone, ale poczytałam kilka opinii, a tym co pomogło mi w wyborze był wygląd tych miejsc noclegowych, ponieważ myślę, że jak się jedzie na wycieczkę to chce się mieć ładniej niż u siebie.
Apartament "Starówka"
☆☆☆☆ "Król Kazimierz"
☆☆☆  "Kazimierzówka
Generalnie ceny w Kazimierzu Dolnym są dość wysokie ze względu na to, że to miasteczko turystyczne, ale można wszystko zaplanować tak, żeby wyszło tanio.


Historia..

.. czyli jak to wszystko się zaczęło. Kazimierz Dolny swoimi początkami sięga XII w., kiedy istniała tu osada zwana “Wietrzną Górą”. Kres świetności miasta, którego rozwój w XVII w. hamowały częste pożary, zarazy, powodzie i które już nigdy nie odzyskało dawnej pozycji, przyniosły czasy „potopu” szwedzkiego (1655-56) i wojny północnej (pocz. XVIII w.). Zburzony został wówczas zamek, a kościoły i klasztor zrabowane zostały przez Szwedów. Liczba domów murowanych spadła o 90% (z 315 do 30). W 1877r. w związku z otwarciem Kolei Nadwiślańskiej i budową stacji kolejowej w Puławach Kazimierz zaczął być coraz chętniej odwiedzany przez mieszkańców Warszawy, Lublina, którzy miasteczko zaczęli traktować jak letnisko. W klasztorze OO. Reformatów mieścił się oddział gestapo. Od 1944r. przez półtora roku stacjonowały tu wojska radzieckie. Zniszczeniu uległa znaczna część zabytkowej substancji miasta, nadwątlona już podczas pierwszej wojny światowej. Powojennej kompleksowej odbudowie miasta towarzyszyła modernizacja i rozbudowa jego infrastruktury, zmieniająca przedwojenny krajobraz miasteczka. W 1946r. w Kamienicy Celejowskiej powstała pracownia konserwacji zabytków prowadzona przez arch. Karola Sicińskiego. Po wojnie miasteczko zaczęło odradzać się głównie jako ośrodek artystyczny i turystyczny. Znów zaczęli zjeżdżać tu malarze pejzażyści.. Kilka oddziałów posiada - jedno z większych na Lubelszczyźnie – Muzeum Nadwiślańskie. Obecnie miasto liczy ponad czterdzieści prywatnych galerii sztuki. 

Architektura..

.. bo w sumie to jest powodem tego wpisu i powodem, dla którego Kazimierz Dolny odwiedza tak wielu turystów. Nie chce tutaj mówić generalnie o budynkach, ale opowiem trochę o najciekawszych zabytkach.

Rynek
Rynek czyli, główny punkt miasta, składa się z dwóch części - starszej, położonej wyżej, przy Farze, i młodszej, niższej, i o wiele większej. Po kilku pożarach, które zniszczyły zabudowę w XVI wieku, przy rynku zaczęto wznosić kamienice murowane z miejscowej opoki. Na środku rynku tkwi studnia będąca symbolem Kazimierza, w XIX wieku "zdrój uliczny nr 1", w ciągu tego wieku naprawiana i ulepszana. Dzisiejszy wygląd zawdzięcza pracy Jana Koszczyc - Witkiewicza w 1913. W tym samym czasie artysta zaprojektował tez obudowę drugiej, nie tak słynnej studni, która "chowa się" w narożniku rynku przy ul. Lubelskiej. Na Rynku zachowały się wspaniałe zabytkowe kamieniczki, m.in. bliźniacze Pod Świętym Mikołajem i Pod Świętym Krzysztofem z XVII wieku o manierystycznym wystroju. Obie mają identyczny układ fasad - przyziemie z trzyarkadowym podcieniem oraz piętro z trzema oknami. Dachy budynków ozdobione są wysokimi attykami. Ich właścicielami byli bracia Mikołaj i Krzysztof Przybyłowie, którzy przyozdobili fasady figurami swych patronów.
Serdecznie polecam spacer po rynku już po zmroku. Wtedy miejski szum ucicha, a lampy tworzą cudowny nastrój.
Zamek

Powstanie wieży historycy łączą z Władysławem Łokietkiem, który w latach 1325 – 1327 przywrócił ziemię kazimierską do Królestwa Polskiego. 30 lat później, poniżej wieży, Król Kazimierz buduje zamek.. Pierwotnie była to budowla obronna z budynkami mieszkalnymi, basztą oraz wieżą nazywaną wieżą Łokietka. Podwórzec otoczony był murem z bramą wjazdową. Zespół zamkowy to unikalny w Polsce zabytek średniowiecznej architektury obronnej. Tworzą go: monumentalna, cylindryczna wieża i położony u jej stóp zamek.
Kościół Farny
Kościół zamyka rynek od północnego wschodu. Budowla z późnego renesansu skrywa w środku prawdziwy skarb - jedne z najstarszych organów w Polsce, które ciągle są używane. 
Łaźnia 
Została zbudowana w 1921 roku, zaprojektowane przez architekta Jana Koszczyc-Witkiewicza. Początkowo budynek ten spełnia funkcje łaźni miejskiej i pralni aktualnie pełni funkcję pensjonatowe i restauracyjne.

Atrakcje..

.. bo nie samym zwiedzaniem człowiek żyje. Poza pięknymi zabytkami w Kazimierzu Dolnym możecie pospacerować po tajemniczych wąwozach, wyszaleć się w parku linowym oraz odwiedzić wiele ciekawych muzeów.

Dowiedziałaś lub dowiedziałeś się czegoś nowego o tym pięknym miasteczku jakim jest Kazimierz Dolny?  Jeśli jeszcze nie wiesz wszystkiego i chciałbyś się czegoś dowiedzieć to czekam na każde twoje pytanie w komentarzu i postaram się na nie jak najlepiej odpowiedzieć. Bardzo liczę też na twoją opinię na temat wpisów tego typu. Może masz jakiś pomysł na miasto, które mogłabym tutaj pokazać lub kategorię jaką mogłabym jeszcze dodać, żeby podzielić się z wami większą ilością informacji.
Bardzo dziękuję za to że jesteś, czytasz, komentujesz, a przy okazji zapraszam cię też do obserwowania mojego bloga oraz wpadania na moje inne social media - wszystko znajdziecie pod tym wpisem.
Spokojnego weekendu,
Juliś. 

Komentarze

  1. Wow! Te wszystkie budynki mają taki wspaniały klimat, że człowiek od razu chce się tam wybrać. Być może odwiedzę to miejsce w wakacje bo z podlaskiego, mam stosunkowo nie dużo kilometrów.
    Zapraszam do mnie bluue-butterfly.blogspot.com
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A na żywo jeszcze pięknej!
      Również pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Piękne miasto, zawsze chciałam je odwiedzić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak wiele miejsc – jest w planach. ;)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać jak odwiedzisz i co myślisz :)
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  4. Szok że tak mało zostało dni do wakacji! Nigdy tam nie byłam. Moja siostra była tam kilka razy na wycieczce szkolnej i bardzo dobrze wspomina to miejsce :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie, ja w to nie wierze. Za tydzień jade na wycieczke, więc zleci jeszcze szybciej. Ooo to siostra musi cię zabrać ;)
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  5. Zanim się obejrzy, a już będą Wakacje :D Miasto jest naprawdę piękne, więc chętnie kiedyś tam się wybiorę :D Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo chętnie bym pojechała w te rejony:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie byłam, ale nie raz słyszałam, że warto odwiedzić. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Za granicą też wiele pięknych miejsc ;)
    Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne miejsce, mam nadzieję, że uda mi się tam kiedyś wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  10. W Kazimierzu dawno, dawno nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy pomysł na nową serię wpisów, na pewno będę śledzić! Kiedyś byłam w Kazimierzu Dolnym i pewnie odwiedzę to miasteczko, kiedy będę w okolicy.
    Pozdrawiam
    Mona Bednarska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A no pomysł wpadł mi do głowy, w związku z wakacjami :D
      Również pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Kochana Julio! Ja się jak najbardziej z Tobą zgadzam, że podróże to niezwykle ważny element naszego życia i sama mam nadzieję, że jeszcze przed nami wiele, wiele, wiele krajów, miejscowości do zwiedzenia, które staną się naszymi celami na liście (a i ta lista nie będzie się kończyć nigdy!) :) Swoją drogą, ja też nie mogę uwierzyć w to, że tak mało dni zostało do wakacji. To niesamowite w jakim tempie minął mi ten rok szkolny.
    O Kazimierzu Dolnym troszkę słyszałam, bo LoJournal, czyli po prostu Laura, też się nim kiedyś zachwycała jak nie wiem i wtedy już zaintrygowała mnie nim, ale Ty tym wpisem wręcz upewniłaś mnie, że MUSZĘ zobaczyć tę miejscowość.
    Jeśli chodzi o kilometry; to od mojego miejsca zamieszkania do Kazimierza Dolnego (sprawdziłam przed chwilą!!) jest około 279 km:) I bardzo podoba mi się ten pomysł na serię i ja planowałam napisać kiedyś listę miejsc, które chciałabym zwiedzić. Uwielbiam takie treści, bo dają mi wielkiego kopa motywacyjnego i pozwalają zachwycać się światem, mimo że właśnie siedzę nad podręcznikami ;) Dlatego będę wyczekiwać tych wpisów!
    Dobrego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
  13. A ja dzisiaj właśnie myślałam, że chciałabym teraz znów na chwilę znaleźć się w Kazimierzu, haha! :)
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  14. A propos parku linowego ostatnim razem gdy zdecydowałam się na wejście to musieli mnie stamtąd ściągać po linie, bo okazało się, że mam spory lęk wysokości :D Kazimierz Dolny to bardzo klimatyczne miasto <3 Ciekawie je opisałaś :)
    DOMowe okruchy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serio? Haha. Ja zawsze mam wielki lęk, ale jakoś daje rade :)

      Usuń
  15. Ładne miejscówki do zdjęć :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Śliczne miejsce, z chęcią bym odwiedziła i na pewno zrobię to przy jakiejś okazji :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Byłam tam kiedyś :) Przepiękne miasto.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wygląda bardzo klimatycznie :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  19. To co jedziemy razem i w tym samym czasie do Kazimierza Dolnego na wakacje? Tylko żeby nie było, że Ty w Górnym, a ja w Dolnym xD Fajny wpis. Ty zawsze wynajdziesz coś ciekawego. Pozdrawiam <3

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam około 60 kilometrów do Kazimierza. :D Uważam, że jest bardzo ładny, tylko gdy jest się tam za często to bardzo szybko może się znudzić. :/ Nie ma tym zbyt wiele do zwiedzania, ale raz na kilka lat warto sobie to odświeżyć.


    myslizglowywylatujace.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Och !!! wzdycham do Kazimierza. Marzę aby zobaczyć to miasteczko ale trochę daleko jest ( prawie 400 km.). Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Zapraszam na moje social media :

Image Map